Parlament schválil novelu zákona o verejnom obstarávaní

02. 11. 2021

Autori: Štěpán Štarha, Ján Kapec

Dňa 7. 10. 2021 parlament schválil dlho-očakávanú novelu zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov („zákon“ alebo „novela“), ktorá bola zároveň podpísaná dňa 28.10.2021 aj zo strany prezidentky. Nižšie sumarizujeme najpodstatnejšie zmeny, ktoré so sebou novela prináša:

Úprava finančných limitov

V kontexte ambície zrýchlenia a zjednodušenia verejných obstarávaní sa zvyšuje finančný limit pre zákazky, ktoré nespadajú do pôsobnosti zákona, a to zo súčasných 5 000 eur na 10 000 eur. Tieto verejné nákupy vôbec nebudú podliehať zákonným reštrikciám a napokon ani verejnej kontrole.

Finančný limit sa zvyšuje aj pre ostatné typy zákaziek v pôsobnosti zákona. V porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa nasledovne zvyšuje dolná hranica finančného limitu pre podlimitnú zákazku, čím sa zrkadlovo zvyšuje horná hranica finančného limitu pre zákazku s nízkou hodnotou:

  • tovary a služby zo 70 tisíc eur na 100 tisíc eur, ak ide o štátnu zákazku;
  • tovary a služby zo 70 tisíc eur na 180 tisíc eur, ak ide o zákazku zadávanú samosprávou, či iným verejným obstarávateľom (§ 7 ods. 1 písm. b) až e) zákona);
  • stavebné práce zo 180 tisíc eur na 300 tisíc eur.

Ako protiváha uvoľnenia limitov má slúžiť povinnosť zverejňovania zákaziek nad 70 tisíc eur a nad 180 tisíc eur, ako i povinnosť elektronickej komunikácie vrátane predkladania ponúk.

Zrušená možnosť „námietkovania“

Novelou sa zároveň rozširuje okruh postupov vyňatých z pôsobnosti konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného na základe námietok; námietky budú vylúčené pri:

  • zákazkách s nízkou hodnotou;
  • podlimitných koncesiách, tovaroch a službách v režime podlimitných zákaziek;
  • stavebných prácach do 800 tisíc eur.

V súlade s predloženým pozmeňujúcim návrhom poslanci mierne znížili námietkový limit u stavebných zákaziek (pôvodne sa rátalo s limitom 1 milión eur). Faktom ale zostáva, že zákazky na stavebné práce do 800 tisíc Eur nebude možné namietať; v rozsahu tovarov a služieb bude možné podať námietky iba pri nadlimitných zákazkách.

Nový inštitút zjavne nedôvodných námietok

Po novom má byť dôvodom pre zastavenie konania o námietkach konštatovanie, že podané námietky sú „zjavne nedôvodné“. Toto treba vnímať ako pozitívny prevenčný nástroj voči zneužívaniu práva na podávanie námietok.

Z dôvodu chýbajúcej definície zjavne nedôvodných námietok zostáva praktické hodnotenie Úradom stále otázne. Zaradenie podaných námietok do kategórie „zjavne nedôvodných“ však podľa nás bude vnímané skôr reštriktívne tak, aby nedochádzalo k odmietnutiu spravodlivosti voči navrhovateľovi.

Výnimka zo zákazu uzavrieť zmluvu a tzv. deklaratórny výrok

Novela takisto prináša novú výnimku zo zákazu uzavrieť zmluvu. Táto sa týka podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ktorej predpokladaná hodnota sa pohybuje od 800 tisíc eur do 3 miliónov eur. V tomto prípade nebude mať podanie námietok odkladný účinok na uzavretie zmluvy. Úrad bude vydávať rozhodnutie s deklaratórnym výrokom; pre lepšiu predstavu, takýto typ výroku je dnes zaužívaný pri výkone dohľadu po uzavretí zmluvy. Zmluvy tak budú môcť byť uzatvárané ešte pred rozhodnutím o námietkach.

Samozrejme, zostáva na rozhodnutí verejného obstarávateľa, či napriek podaným námietkam pristúpi k uzavretiu zmluvy alebo počká na rozhodnutie Úradu.

Žiadosť o nápravu a námietky už aj elektronicky

Za svetlú stránku novely možno označiť obligatórnu požiadavku na funkcionalitu elektronického prostriedku, v intenciách ktorej musí byť elektronický prostriedok technicky spôsobilý pre doručovanie revíznych prostriedkov (žiadosti o nápravu a námietok) verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi, ktorý elektronický prostriedok využíva na elektronickú komunikáciu.

Povinnosť obstarávania prostredníctvom štátnej elektronickej platformy

Aj napriek viacerým pripomienkam odborníkov a verejnosti vznesených v pripomienkovacom konaní, novela zavádza povinnosť realizovať podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotou prostredníctvom štátnej tzv. „jednotnej elektronickej platformy“ („JEP“). Elektronická platforma má vzniknúť na základe existujúcich riešení IS EVO a EKS. Nadácia Zastavme korupciuSlovensko.Digital medzičasom avizovali, že sa pre novelu obrátia na Protimonopolný úradEurópsku komisiu. Novela podľa ich názoru pri zavedení tzv. elektronickej platformy porušuje princípy hospodárskej súťaže, pretože pri EKS nie je možná hospodárska súťaž dodávateľa tohto informačného systému a takýto stav sa im javí ako zvýhodnenie pôvodného dodávateľa voči jeho konkurentom na trhu.   

Profesionalizácia

Vo všeobecnosti by mala profesionalizácia zaručiť zvyšovanie odbornosti vo verejnom obstarávaní a dobrú správu vecí verejných. Jedná sa o pomerne kontroverznú tému, ktorá bola podobne ako jednotná elektronická platforma značne kritizovaná a jej reálne fungovanie (najmä fungovanie odborných garantov) ostáva otázne. 

Novela rozlišuje dve základné roviny profesionalizácie, a to (1) centralizácia nákupu a spoločné verejné obstarávanie pre strategické nákupy; a (2) inštitút odborného garanta. Činnosť vo verejnom obstarávaní tak bude vykonávaná primárne prostredníctvom odborného garanta (samozrejme s určitými výnimkami), ktorý musí byť zapísaný do zoznamu odborných garantov. Základným predpokladom pre zápis bude úspešné absolvovanie odbornej skúšky.

Novela vymedzuje katalóg činností, ktoré by mal odborný garant zastrešovať; precizuje sa tiež úprava zodpovednosti. Zodpovednosť voči garantovi bude možné vyvodiť len v prípade, ak identifikované porušenie  bude v priamej príčinnej súvislosti s úkonom alebo činnosťou, ktorú vo verejnom obstarávaní vykonával priamo odborný garant. Novela identifikuje takisto základné zásady pri vyvodzovaní zodpovednosti, najmä individualizáciu ukladania sankcie, úpravu prekluzívnych lehôt pre začatie konania a liberačné dôvody vylučujúce deliktuálnu zodpovednosť odborného garanta.

Väčšina zmien začne platiť od 31. marca 2022

Primárna časť novely verejného obstarávania má nadobudnúť účinnosť dňa 31. marca 2022. Vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname dňa 1. augusta 2022, a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní dňa 31. marca 2024.

Blížiace sa zmeny trestných kódexov

Uvoľňovanie podmienok verejného obstarávania treba podľa predkladateľov vnímať spolu so zmenami v trestnom práve, najmä v rozsahu machinácií vo verejnom obstarávaní. V tomto bode má prísť ku komplexnej novelizácii. Táto zostáva v gescii Ministerstva spravodlivosti SR;  na navrhované znenie si však ešte istý čas budeme musieť počkať.

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross