Stanovovanie cien pre ďalší predaj

15. 02. 2022

O čo ide?

Niektoré druhy vertikálnych obmedzení majú s veľkou pravdepodobnosťou za následok narušenie hospodárskej súťaže, pretože takmer vždy spôsobujú spotrebiteľom ujmu. Ide o tzv. tvrdé obmedzenia, na ktoré sa nevzťahuje bloková výnimka (VBER) a ktoré často porušujú zákaz protisúťažných dohôd. Tým najbežnejším tvrdým obmedzením, ktorému súťažné úrady venujú veľkú pozornosť, je stanovovanie cien pre ďalší predaj („RPM“ z angl. resale price maintenance).

RPM je konanie spočívajúca vo vertikálnom určovaní cien. Ide preto o dohody medzi dodávateľmi a odberateľmi, ktorými je obmedzená možnosť odberateľa slobodne si stanoviť predajnú cenu tovaru, ktorý od dodávateľa nakupuje za účelom ďalšieho predaja. Typickým príkladom RPM je situácia, v ktorej výrobca požaduje od svojho distribútora, aby zmluvný tovar ďalej nepredával za nižšiu ako stanovenú cenu. Povinnosť dodržiavať pevne stanovenú cenu pritom nemusí vyplývať priamo zo zmluvy. RPM môže byť zavedené aj nepriamo, a to prostredníctvom rôznych motivačných alebo sankčných mechanizmov.

Inak pozerá súťažné právo na určovanie maximálnych alebo odporúčaných cien pre ďalší predaj. Na takéto dohody sa totiž VBER môže uplatniť (ak trhové podiely strán dohody nepresiahnu 30 %). Nesmie však ísť o zastieranie faktického (napr. v dôsledku nátlaku dodávateľa) stanovovania pevných cien.

Stanovovanie cien pre ďalší predaj sa súťažnými úradmi považuje za jedno z najzávažnejších porušení súťažného práva. Praktika navyše pravdepodobne nepovedie k významným efektivitám, čo zabraňuje použitiu výnimky podľa článku 101 ods. 3 ZFEÚ. Zákaz stanovovania cien pre ďalší predaj je preto častým predmetom záujmu vnútroštátnych súťažných úradov a v poslednej dobe aj Komisie.

Ako je to v súčasnosti?

Podľa čl. 4 písm. a) súčasného VBER je RPM tvrdým obmedzením, na ktoré sa nevzťahuje bloková výnimka. Preto sa musí posudzovať individuálne. Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach pritom vychádzajú z predpokladu, že RPM spadá pod definíciu protisúťažných dohôd (čl. 101 ods. 1 ZFEÚ) a zároveň nespĺňa podmienky na uplatnenie zákonnej výnimky z dôvodu zvýšenia efektivity (čl. 101 ods. 3 ZFEÚ).

Domnienka o protisúťažnej povahe RPM vyplýva z toho, že takéto dohody majú niekoľko negatívnych účinkov. Môžu viesť k zvyšovaniu cien, uzatváraniu iných protisúťažných dohôd medzi dodávateľmi alebo distribútormi, vylúčeniu menších konkurenčných dodávateľov z trhu alebo k obmedzovaniu inovácií na úrovni distribúcie.

Napriek tomu však Komisia uznáva, že RPM môže byť za určitých okolností nevyhnutné na zvýšenie hospodárskej účinnosti, a preto môže byť vyňaté zo zákazu podľa čl. 101 ods. 3 ZFEÚ. Súčasné Usmernenia o vertikálnych obmedzeniach, ako aj návrh tých budúcich, opisujú tri takéto situácie, a to (i) uvedenie nového výrobku na trh, (ii) krátkodobú reklamnú kampaň s nízkou cenou a (iii) (dodatočné) predpredajné služby zo strany maloobchodníkov.

Čo nastane po 1. júni 2022?

Hlavné princípy posudzovania RPM zostanú zachované aj v novom nariadení VBER.Formulácia čl. 4 písm. a) VBER, podľa ktorého sa na RPM nemôže uplatniť bloková výnimka, sa nemení. To sa prejavuje aj v navrhovanom texte nových Usmernení k vertikálnym obmedzeniam, ktoré do značnej miery kopírujú tie existujúce. Komisia v nich uvádza, že sa na RPM pravdepodobne uplatní zákaz protisúťažných dohôd (čl. 101 ods. 1 ZFEÚ) a naopak, že pravdepodobne nebudú splnené podmienky na uplatnenie individuálnej výnimky (čl. 101 ods. 3 ZFEÚ). Tieto tvrdenia však už nie sú prezentované ako právne domnienky.

Aj napriek vyššie uvedenému avšak návrh nových Usmernení k vertikálnym obmedzeniam obsahuje významné doplnenie:

  • On-line platformy: čl. 4 písm. a) VBER by mal byť podľa nových Usmernení k vertikálnym obmedzeniam použiteľný v oblasti e-commerce. Poskytovateľom on-line sprostredkovateľských služieb bude výslovne zakázané stanovovať pevné alebo minimálne cenyza nimi sprostredkované transakcie.
  • Komisia reaguje na stále častejšie využívanie softwaru pre  monitorovanie cien. Používanie tejto relatívne novej technológie nebude samo osebe predstavovať RPM, ale môže zvyšovať transparentnosť trhu a uľahčovať dohody o stanovovaní cien pre ďalší predaj.
  • Návrh Usmernení k vertikálnym obmedzeniam ďalej upresňuje, že za RPM môže byť považované aj stanovovanie minimálnych propagovaných cien („MAP“ z angl. minimum advertised price). Ide o ustanovenia, ktoré maloobchodníkom zakazujú inzerovať nižšie ceny ako tie stanovené dodávateľom. MAP budú protisúťažné napr. vtedy, ak dodávateľ bude distribútorov sankcionovať za to, že tovar nakoniec predajú pod minimálne propagované ceny, alebo pokiaľ im budú zakazovať informovať zákazníkov, že tovar možno predávať aj za inú cenu, než tú, ktorá je propagovaná.
  • Podľa navrhovaných Usmernení k vertikálnym obmedzeniam sa naopak za RPM už nebude vo všetkých prípadoch považovať ustanovenia obsiahnuté v zmluvách o plnení. Ide o dohody uzatvárané medzi dodávateľmi a  kupujúcimi, ktorými sa iba vykonáva predtým uzavretá zmluva medzi dodávateľom a konkrétnym koncovým používateľom. V takom prípade boli podmienky predaja dohodnuté medzi dodávateľom a konkrétnym koncovým používateľom. Ustanovenie o stanovení ceny pre ďalší predaj obsiahnuté v zmluvách o plnení nebude predstavovať RPM, pokiaľ sa koncový používateľ vzdá práva zvoliť si podnik (predajcu), ktorý má dohodu vykonávať.

Ako sa to prejaví v praxi?

  • Pravidlá pre posudzovanie RPM zostanú v podstate rovnaké. Vertikálne dohody o stanovení cien pre ďalší predaj budú naďalej považované za závažné obmedzenia hospodárskej súťaže, a preto sa na nich neuplatní bloková výnimka podľa VBER. Súťažné právo bude zakazovať ustanovenia, ktorými bude priamo alebo nepriamo obmedzovaná možnosť distribútorov si stanovovať predajnú cenu.
  • Pravidlá sa budú uplatňovať aj v oblasti elektronického obchodovania, a to aj voči on-line platformám.
  • Komisia objasnila, že ustanovenia o stanovení cien pre ďalší predaj môžu byť pri splnení určitých podmienok prípustné v zmluvách o plnení. Naopak stanovovanie minimálnych propagovaných cien môže v niektorých prípadoch predstavovať zakázané RPM.

Ako zmeny hodnotíme?

V úniovom súťažnom práve sa vychádza z predpokladu, že RPM je spadá pod zákaz protisúťažných dohôd podľa čl. 101 ZFEÚ. Zdá sa, že tento prístup zostane zachovaný aj za účinnosti nového VBER. Naopak v USA sa dohody o stanovení cien pre ďalší predaj nepovažujú za per se (bez ďalšieho) zakázané. Niekto by mohol byť sklamaný, že pripravovaná reforma distribučných pravidiel nebola využitá ako  príležitosť na to, aby sa úniové pravidlá pre posudzovanie RPM priblížili tým americkým. Podnikateľom by to umožnilo vyššiu flexibilitu pri nastavovaní distribučných systémov a využívaní nových distribučných technológií.

Je avšak škoda, že návrh Usmernení k vertikálnym obmedzeniam nijako nevyjasňuje zásadné otázky, ktoré vznikli pri hodnotení súčasnej úpravy. Ide najmä o absenciu vysvetlenia , za akých podmienok môžu dohody o stanovení odporúčaných alebo maximálnych cien predstavovať RPM. Podnikatelia aj spotrebitelia by tiež určite ocenili, ak by Komisia bližšie vysvetlila podmienky pre vyňatie RPM zo zákazu protisúťažných dohôd podľa čl. 101 ods. 3 ZFEÚ. Ak je RPM povolené počas krátkodobých reklamných akcií v rámci franšízových sietí, je prípustné aj v iných distribučných systémoch? Akú dlhú dobu môže dodávateľ vyžadovať dodržiavanie ním stanovených cien po uvedení nového produktu na trh? Ako možno preukázať, že v dôsledku RPM došlo k zvýšeniu hospodárskeho prospechu? Jednoznačné riešenie týchto otázok by podnikateľom umožnilo uvádzať na  trh nové produkty, znižovať ceny a ponúkať zákazníkom lepšie služby. A to bez toho, aby museli voliť medzi zabezpečovaním si nákladných právnych analýz na jednej strane a existenciou významných súťažných rizík na strane druhej.

DISTRIBUTION LAW CENTER

Newsletter DLC Countdown pre vás zabezpečuje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS.

Pokiaľ budete potrebovať akékoľvek doplňujúce informácie alebo našu asistenciu s nastavením distribučného systému, s dôverou sa obráťte na partnera Roberta Nerudu  (robert.neruda@havelpartners.cz) alebo na partnera Štěpána Štarhu (stepan.starha@havelpartners.cz). Budeme vám radi k dispozícii.

NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA OBSIAHNUTÁ VO VBER BY MALA NADOBUDNÚŤ PLATNOSŤ 1. JÚNA 2022

Chcete sa dozvedieť viac? Zostaňte s nami….

Až do 1. júna 2022 vám radi budeme poskytovať pravidelný informačný servis obsahujúci všetky podstatné informácie týkajúce sa zmeny pravidiel pre uzatváranie vertikálnych dohôd. To všetko preto, aby ste sa spoločne s nami mohli dobre pripraviť na budúcnosť. Budeme tiež radi, ak navštívite internetové stránky platformy DLC (www.distributionlawcenter.com) alebo jej profil na sociálnej sieti LinkedIn. Nájdete tu oveľa viac informácií týkajúcich sa vertikálnych dohôd, a to z pohľadu súťažného i záväzkového práva. Celkom 27 tímov špecializovaných právnikov z celej Európy pracuje na tom, aby sa platforma stala vašim obľúbeným zdrojom informácií, na ktorom budete hľadať praktické rady pre vaše podnikanie.

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross