Žiadna skutočná reforma obchodného registra to nie je

03. 05. 2024

Zdroj: Trend

Autori: Rozhovor Štěpán Štarha

Notári majú v kompetencii iba jeden úkon na registráciu firmy. Nový funkčný elektronický a proklientský obchodný register potrebujú podnikatelia už roky ako soľ. Pred niekoľkými mesiacmi sa v súvislosti s ním na základe rozhodnutia bývalej vlády udiali zmeny, ale boli len kozmetické a k žiadnej reforme tam v skutočnosti nedošlo, myslí si advokát a partner právnickej kancelárie Havel & Partners Štěpán Štarha.

Slovensko má osem registrových súdov, ktoré pôsobia v krajských mestách. Okrem toho je tu už pár mesiacov novinka – niektoré kompetencie vo vzťahu k Obchodnému registru Slovenskej republiky (OR SR) prešli aj na notárov. Ktoré zmeny v rámci OR SR za posledné obdobie evidujete a ako hodnotíte ich prínos pre podnikateľské prostredie?

V súvislosti s Obchodným registrom SR v poslednom období nastali v podstate tri väčšie zmeny. Ide jednak o zavedenie možnosti zápisu spoločností s ručením obmedzeným založenej zjednodušeným spôsobom, umožnenie zapisovania nových spoločností s ručením obmedzeným notárom a tretia zmena súvisí s reformou v oblasti súdnictva. Žiadna z týchto zmien však nemala zásadný vplyv – bohužiaľ, ani pozitívny, našťastie ani negatívny – na fungovanie obchodného registra v praxi. Ďalšou novinkou účinnou od 1. apríla 2024 je zvýšenie poplatkov za vykonanie zápisov do Obchodného registra SR, napríklad poplatok za vykonanie zmeny zapísaných údajov sa zvýšil z 33 eur na 50 eur, poplatok za prvý zápis spoločnosti s ručením obmedzeným sa zvýšil zo 150 eur na 220 eur.

Od novembra 2023 je účinná novela zákona o obchodnom registri, ktorá priniesla zmeny pri registrácii. Ako vnímate tento krok a do akej miery to prinieslo zlepšenie z hľadiska zápisov do OR SR?

Skutočne, od 1. novembra 2023 môže jeden vybraný zápis do obchodného registra vykonávať aj notár, nielen súd. Týka sa to prvého zápisu spoločnosti s ručením obmedzeným do obchodného registra, aj to len pri jej založení. Žiadne iné zápisy, zmeny či výmazy notár ešte robiť nemôže a je potrebné sa s nimi obrátiť na registrový súd. Keďže notár má v kompetencii vlastne iba jeden úkon, ktorý nie je až taký častý, veľký vplyv na bežné fungovanie firiem to nemalo. Iné by to bolo, keby notár mohol vykonávať všetky úkony.

Registrové súdy fungujú takisto po novom, v posledných rokoch tam došlo k viacerým zmenám.
Ako ich spätne hodnotíte? Čo im pomohlo či nepomohlo z vášho pohľadu?

Súdna mapa, respektíve reforma v oblasti súdov, sa podľa nášho názoru dotkla Obchodného registra SR len v minimálnej miere. Prišlo v podstate len k formálnemu premenovaniu registrových súdov majúcich v kompetencii obchodný register, v praxi však žiadne zmeny vzhľadom na reformu nepociťujeme.

Podnikatelia dlhé roky upozorňujú na to, že zápisy v OR SR trvajú namiesto predpísaných dvoch pracovných dní celé týždne, niekde dokonca mesiace. Čo treba legislatívne upraviť či nastaviť, aby sa situácia zlepšila?

Ide o komplexnejší problém, ktorého príčinou je aj to, že súdy sú dlhodobo poddimenzované s ohľadom na množstvo sudcov a vyšších súdnych úradníkov, výnimkou v tomto smere nie je ani Obchodný register SR. Toto sa následne odráža v nedodržiavaní lehôt pri zápisoch do obchodného registra. Takisto v posledných rokoch prebehli v podstate dve veľké vlny zápisov údajov týkajúce sa veľkého množstva už existujúcich spoločností, ktoré spomalili, popravde miestami až ochromili obchodné registre. Išlo o zápisy konečných užívateľov výhod a doplnenie takzvaných dodatočných identifikačných údajov. Našťastie súdy sa už s oboma vlnami vyrovnali a zápisy vykonali. V súčasnosti už môžeme hovoriť, že zápisy sa robia maximálne do dvoch týždňov, často však aj skôr.

Kde vidíte pozitívne trendy a možnosti v praxi, na ktoré by súčasná vláda mohla nadviazať?

Podnikatelia potrebujú robiť zápisy do pár dní a nie do dvoch týždňov, preto by podľa nás bolo vhodným riešením umožniť notárom robiť všetky zápisy, zmeny a výmazy údajov v Obchodnom registri SR, ako je to napríklad aj v Českej republike. To je aktuálne naplánované od roku 2025, respektíve po zavedení nového IT systému obchodného registra.

Štěpán Štarha
V advokátskej kancelárii Havel & Partners pracuje od roku 2009, jej partnerom so spoluzodpovednosťou za vedenie bratislavskej kancelárie je od roku 2018. Špecializuje sa na oblasť práva informačných systémov a telekomunikácií, práva duševného a priemyselného vlastníctva, ochrany osobných údajov, zmluvného práva a na medzinárodné právo súkromné.

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross