DVA MESIACE S NOVOU SPOTREBITEĽSKOU REGULÁCIOU: MH SR VYDALO NÁVOD K UVÁDZANIU ZLIAV A DOZORNÉ ORGÁNY OHLASUJÚ KONTROLY

Retail Ecommerce
10. 09. 2024

Už od 1. júla 2024 platí na Slovensku nová spotrebiteľská regulácia. Zdá sa, že dozorné orgány začínajú po letnej sezóne kontrolovať ako sa na zmeny obchodníci pripravili. Stručne preto zhŕňame tie najdôležitejšie z nich.

Rozpačitý aktuálny stav

Napriek tomu, že nová legislatíva platí už viac ako dva mesiace, ešte stále badať v maloobchodných predajniach či v e-shopoch, že na prispôsobenie legislatívy sa tak trochu vyčkáva. Dôvodom môžu byť nejasné právne ustanovenia, ale aj dočasné ticho zo strany dozorných orgánov.

Vodítko Ministerstva hospodárstva SR

Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) pritom len nedávno na svojej webstránke vydalo vodítko k oznamovaniu zliav na tovaroch (zľavových akcií). Vodítko pritom predstavuje skutočne praktické prispôsobenie vodítka vydaného k aplikácii Smernice EÚ Omnibus na slovenské podmienky.

Kedy uvádzať najnižšie ceny tovarov

MH SR vo vodítku jasne popisuje, že povinnosť obchodníka uvádzať v oznámení o znížení ceny najnižšiu cenu za posledných 30 dní sa vzťahuje výhradne na tovary.
Na uvádzanie zliav v prípade služieb, tovarov podliehajúcich rýchlej skaze či digitálneho obsahu sa táto povinnosť neuplatní.

Z povinnosti uvádzať najnižšiu cenu tovaru za posledných 30 dní sú vyňaté aj prípady, v ktorých by bolo takéto označenie nevhodné alebo nepraktické. Jedná sa pritom najmä o tzv. podmienené akcie typu „3 + 1 zdarma“ alebo „zľava x% pri nákupe nad x EUR“.

Ako má vyzerať správne označenie zľavy

Podľa vodítka by predchádzajúca cena tovaru mala byť označená ako „najnižšia cena za predchádzajúcich 30 dní: x EUR“, avšak v prípade, ak sa uvádza len najnižšia cena a nová cena po zľave, malo by stačiť pôvodnú cenu len „preškrtnúť.“

Pomerne náročné môže byť, napriek vodítku, určiť najnižšiu cenu tovaru v prípade uvádzania rôznych cien toho istého tovaru on-line a off-line či v jednotlivých prevádzkach, či správnej formulácie informácie o zľave na reklamných materiáloch.

Potravinová správa ohlásila kontroly

Okrem uvádzania zliav netreba zabúdať aj na nové definície klamlivého konania, pod ktoré po novom jednoznačne spadá aj zhodné označovanie tovarov s rozdielnymi vlastnosťami tzv. dvojitá kvalita.

V tejto súvislosti Štátna veterinárna a potravinová správa SR na svojej webstránke ohlásila, že sa chystá rozbehnúť v tejto súvislosti kontroly.

Máte už updatovanú spotrebiteľskú dokumentáciu?

Mnohých našich klientov sme za posledné mesiace pripravili na nové legislatívne požiadavky, všetkým ostatným odporúčame neotáľať a pristúpiť k novej legislatíve zodpovedne.

Medzi naše odporúčania patrí najmä:

  • aktualizovať spotrebiteľskú dokumentáciu (VOP, reklamačný poriadok),
  • skontrolovať objednávkový proces v e-shope a samotnú webstránku,
  • vypracovať interné postupy uvádzania zliav na tovaroch a skontrolovať samotné reklamné materiály,
  • skontrolovať obaly tovarov a ich marketing,
  • a mnohé ďalšie, vždy však na mieru konkrétneho klienta.

So zdolaním vyššie uvedených výziev radi pomôžeme aj Vášmu biznisu. Budeme radi, keď sa na nás obrátite.

Kľúčové kontakty

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

Copyright © 2025 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross