Ako ženy ovládnu svet peňazí. Päť prekvapivých štatistík o nežnom pohlaví a financiách

323a7425web
08. 10. 2025

Zdroj: Forbes.sk

Ženy v menšej miere holdujú takzvanému lotériovému štýlu investovania. Vďaka tomu lepšie prekonávajú indexy. Aktuálne čísla potvrdzujú, že vo svete financií a biznisu stále dominujú muži. Takýto stav sa môže až prekvapivo rýchlo zmeniť. Potvrdzujú to viaceré dôležité štatistiky o veľkosti majetku v rukách žien.

Ženám môže pri dosahovaní lepších výsledkov oproti mužom pomôcť aj iný prístup k peniazom. Ako vyplýva z prieskumov a analýz, rozhodujú sa na základe iných kritérií a preferujú iné sektory. A v investovaní sa im darí lepšie ako mužom.

1. Ženy prichádzajú

Pohľad na 10 najväčších slovenských firiem zatiaľ hovorí jasne, v 90 percentách prípadov ich vlastnia muži. Advokátska kancelária Havel & Partners a jej sesterská spoločnosť One Family Office sa pozreli na to, ako sa štruktúra postupne zmení v dôsledku dedičských konaní.

Z výsledkov vyplýva, že v budúcnosti začnú vo vlastníctve prevládať práve ženy. Desiatka top firiem bude postupne minimálne zo 65 percent v rukách nežnejšieho pohlavia. Môže to byť aj viac, keďže v prípade 15 percent dedičov nie sú verejne známe údaje o ich pohlaví.

Podobný transfer je možné očakávať aj pri majetku najbohatších Slovákov. Za rok 2022 bolo až 85 percent majetku v rukách mužov. Po dedičských konaniach by sa štruktúra mala zmeniť v prospech žien s pomerom 48 percent, mužom ostane 37 percent. Pri zvyšných 15 percentách dedičov opäť nie je verejne známe pohlavie dedičov.

Presun majetku k ženám potvrdzujú aj medzinárodné čísla. Podľa spoločnosti McKinsey narástli medzi rokmi 2018 až 2023 európske aktíva ovládané ženami zo 4,6 bilióna dolárov na 6,6 bilióna. V percentuálnom vyjadrení narástol podiel majetku žien z 32 na 38 percent. Do roku 2023 by mali ženy ovládať až 11,4 bilióna dolárov, teda 47 percent všetkých európskych aktív.

„Presun bohatstva smerom k ženám vnímame ako súčasť širšieho a v západnom svete známeho fenoménu transferu majetku od budovateľov k správcom. Doteraz podnikatelia budovali veľmi úspešné firmy, ich nasledovníci, z ktorých v mnohých prípadoch to budú práve ženy, sa budú snažiť majetok udržať a ďalej ho úspešne spravovať,“ vraví riadiaci partner Havel & Partners a One Family Office Jaroslav Havel.

2. Lepšie investorky

Medzinárodné porovnanie potvrdzuje, že ženy napriek stereotypnému vnímaniu vedia s peniazmi narábať lepšie. Podľa štúdie Warwick Business School na burze dokonca zatienili svojich mužských kolegov. Škola sledovala počas troch rokov investičné správanie 2 800 ľudí.

Ročné výnosy z portfólia mužov boli v priemere o 0,14 percenta vyššie ako výkonnosť britského indexu FTSE 100. Ženy dosiahli ročné výnosy až o 1,94 percenta vyššie oproti rovnakému benchmarku.

Zaujímavé je, že ženy obchodovali v priemere iba deväťkrát ročne, kým muži až 13-krát. Podľa vedúceho univerzitného výskumu Neila Stewarta však mal najväčší vplyv na výsledok apetít po konkrétnych akciách. „Investorky s menšou pravdepodobnosťou využívali ‚lotériový štýl‘ investovania, ktorý sa páčil mužom,“ vysvetľuje.

Lotériový štýl znamená tendenciu investovať do špekulatívnejších, lacnejších akcií, ktorých hodnota by mohla výrazne vzrásť, spolu s túžbou ponechať si akcie, ktoré vykazujú stratu.

„Muži sú o niečo častejšie priťahovaní špekulatívnymi akciami, kým ženy sa skôr zameriavajú na akcie, ktoré už majú dobrú históriu,“ zamýšľa sa profesor behavoriálnej psychológie Stewart.

Ako ďalej dodal: „Ženy tiež zaujímajú dlhodobejšiu perspektívu a obchodujú menej často. To pravdepodobne znamená, že ženy investujú viac na podporu svojich finančných cieľov, kým mužov priťahuje to, čo vnímajú ako vzrušenie z investovania.“

Podľa Clare Francisovej, ktorá v čase výskumu pracovala ako riaditeľka banky Barclays, rozdiel vo výkonnosti odhaľuje skôr uváženejší prístup žien než opatrnosť. „Akciový trh je často vykresľovaný ako prostredie s vysokou energiou a rizikom, ale táto analýza ukazuje, že dlhodobejší pohľad na to, do čoho investovať, v skutočnosti pravdepodobne prinesie lepšiu návratnosť vašich peňazí.“ A to v porovnaní s výberom zaujímavých a volatilnejších akcií.

3. Na riziko treba dospieť

Z prieskumu, ktorý si Havel & Partners a One Family Office dali vypracovať agentúrou Ipsos, vyplýva, že ženy najčastejšie investujú, aby boli zaistené na starobu. V porovnaní s mužmi tiež častejšie investujú, aby mali dostatok peňazí na kúpu vecí, ktoré chcú.

Najdôležitejšou emóciou, ktorú obe pohlavia pri investovaní pociťujú, je zodpovednosť. Túto možnosť si zvolilo 75 percent mužov a 71 percent žien. Istotu a prehľad cíti 26 percent žien a 32 percent mužov. Naopak, stres a tlak sa výrazne objavujú u 11 percent žien a siedmich percent mužov.

Zaujímavosťou je, že kým spomedzi mužov najrizikovejšie investujú mladí do 34 rokov, u žien je najvyšší sklon k riziku až v kategórii 35 až 44 rokov. „Prieskumy ukazujú, že na Slovensku narastá skupina finančne aktívnych žien, ktoré sa buď samy presadili v zamestnaní či podnikaní, alebo sú dedičkami a majú potrebu samostatne rozhodovať, vzdelávať sa a nasledovať trendy. U tejto generácie je prirodzená aj väčšia otvorenosť riziku s vidinou vyššieho výnosu,“ vysvetľuje Jana Holíková z One Family Office.

U mužov zas s pribúdajúcim vekom sklon k riziku klesá.

Rizikové investovanie podľa veku

Image

4. Uprednostnia osobný kontakt

Rozdielny je aj spôsob, akým ženy uvažujú o svojich peniazoch. Najčastejšie, a to až v 54 percentách prípadov, si radu vypýtajú od finančného poradcu alebo bankového experta. Až na druhom mieste, s početnosťou odpovedí 37 percent, nasledujú finančné spravodajské weby.

Odkiaľ čerpajú informácie

Image

U mužov je to presne naopak. Dominantným zdrojom sú spravodajské weby so zastúpením 59 percent a len 38 percent získava informácie od poradcov. Na treťom mieste sú u žien známi a rodina a u mužov zas podcasty a videá.

Situácia sa mení aj vekom. Napríklad generácia do 34 rokov uprednostňuje najmä podcasty a videá. „Majetnejší investori s kapitálom presahujúcim 830-tisíc eur sa zase vracajú k tradičnejšiemu, štruktúrovanému obsahu: preferujú renomované finančné portály a tlačené publikácie. Čím vyššie portfólio a skúsenosť, tým väčšia ochota čítať dlhé analýzy; čím mladší vek, tým viac ‚streamovaného‘ know‑how,“ zhŕňajú autori štúdie.

Najčastejšie otázky, ktoré smerujú k poradcom, sú finančné investície. Túto tému otvára 68 percent žien a 59 percent u mužov. Zaujímavosťou je, že až 63 percent ženských otázok a len 38 percent mužských otázok pre poradcov sa týka sporenia na dôchodok.

O čom sa radia s poradcom

Image

5. Dominantné reality

Dominantnou stratégiou mužov aj žien je diverzifikácia rizika. Slovenskí muži diverzifikujú o niečo viac, až v 59 percentách prípadov, u žien je to 48 percent. Zaujímavosťou je, že českí muži diverzifikujú častejšie, až v 68 percentách prípadov, kým v prípade českých žien je podiel nepatrne menší ako u Sloveniek.

Prekvapujúco pôsobí aj odpoveď, podľa ktorej až deväť percent Sloveniek, ale len jedno percento Češiek tvrdí, že investujú odvážne. Top investíciou sú z pohľadu žien i mužov nehnuteľnosti. Viac k nim však predsa len inklinujú ženy, až v 73 percentách prípadov.

Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ženy majú výraznejší sklon starať sa o seba a o svoje zdravie, v skutočnosti považuje zdravotníctvo a farmáciu za dôveryhodný investičný segment viac mužov, až 42 percent, no len 35 percent žien.

Podobné je to aj v prípade umenia a starožitností, kde platí, že viac tomuto segmentu veria muži než ženy. Naopak, výrazne väčšej dôvere sa u žien teší školstvo.

Akým investíciám dôverujú

Image

V rámci segmentov, ktorým dôverujú výrazne viac muži než ženy, sa určite oplatí spomenúť obranu, strojárenstvo a kryptomeny. „Naopak, ženy majú častejšie záujem o pomalšie rastúce investície, avšak s nižšou mierou rizika. Pri správe vlastného majetku sledujú konzervatívne fondy. Pri správe podniku sa častejšie obzerajú po investícii vo svojom odvetví a nemajú takú veľkú potrebu utekať inam,“ uzatvára riadiaca partnerka poradenskej spoločnosti RSM Monika Marečková.   

Právne špecializácie

SÚVISIACE MÉDIÁ

ZOSTAŇTE AKTUÁLNY

Odber
Vyplňte svoj e-mail a my vám budeme pravidelne posielať aktuálne informácie zo sveta práva a podnikania.

KONTAKTUJTE NÁS

cross