Zdroj: Trend.sk
Blíži sa veľký transfer majetku? O tom, či budú slovenskému rodinnému biznisu vládnuť ženy, rozhodne viacero faktorov. Firma však musí najskôr prežiť výmenu generácií.
Najväčšie slovenské rodinné firmy vlastnia prevažne muži, pričom mnohí z nich už sú v dôchodkovom veku a iní sa k nemu blížia. Štúdia advokátskej kancelárie Havel & Partners naznačuje, že ak by došlo k štandardnému odovzdaniu majetku formou dedičstva do rúk nástupníkov, výrazne by to zmenilo konšteláciu v slovenskom podnikateľskom prostredí.
Štúdia z roku 2022 sa zamerala na desať najväčších rodinných firiem na Slovensku. Dospela k zisteniu, že vlastníkmi rodinných firiem sú z 90 percent muži. Už v čase realizácie tejto štúdie malo 80 percent z nich minimálne 60 rokov, pričom pätina už dokonca dosiahla osemdesiatku. Téma nástupníctva je preto v týchto firmách nielen aktuálna, ale aj nevyhnutná.
Z prieskumu rodového zloženia potomkov súčasných vlastníkov vyplýva, že ak by sa rodinný majetok v týchto firmách dedil, je veľmi pravdepodobné, že približne dve tretiny sa dostanú pod správu žien. V Európe držia ženy v priemere necelých 27 percent majetku rodinných firiem. Aktuálna situácia v Česku je podobná ako na Slovensku – v trinástich najväčších rodinných firmách dominujú mužskí vlastníci, ktorých je 90 percent. Predikcia transferu majetku pri dedení je pre Česko ešte odvážnejšia než v prípade Slovenska – do rúk žien by tam mohlo prejsť až 70 percent majetku najsilnejších rodinných podnikov.
Tieto predikcie sú zaujímavé z viacerých hľadísk. Jedným z nich je napríklad analýza spoločnosti McKinsey & Company, podľa ktorej by lepšie využitie ekonomického potenciálu žien mohlo zvýšiť HDP oboch krajín približne o osem percent.
Presný podiel rodinných podnikov je ťažko zistiť, no podľa odhadov možno viac než polovicu slovenských firiem považovať za rodinné. Tvoria významnú časť slovenského podnikateľského prostredia. Ak by väčšina z nich postupne prešla do rúk ženských potomkov, dalo by sa očakávať, že by to mohlo priniesť zmeny nielen vo fungovaní firiem, ale aj v celom podnikateľskom sektore.
Rozhodujúce bude aj to, či bude ďalšia generácia podnikateliek iba formálnymi vlastníčkami podnikov bez reálneho vplyvu, alebo sa budú aktívne podieľať na spravovaní majetku, vedení a rozvoji firmy. Iba druhý prípad pripúšťa možnosť, že v biznisovom svete sa objavia nové tendencie. „Z mojich štrnásťročných skúseností s rodinnými firmami môžem potvrdiť, že ženy v nástupníckych rolách prirodzene prinášajú iný štýl vedenia, ktorý sa orientuje na vzťahy, dôveru, širší kontext a dlhodobé dôsledky rozhodnutí,“ hovorí expertka na nástupníctvo v rodinných firmách a zakladateľka Inštitútu rodinného biznisu Erika Madari Matwij.
Domnieva sa, že ak firmu preberie žena, možno očakávať inú stratégiu, než na akú bola firma zvyknutá pri mužskom vedení. Spôsob rozhodovania žien býva spravidla viacvrstvový – popri ekonomickej stránke rieši aj hodnotové, vzťahové, komunikačné, emocionálne a spoločenské aspekty. „Ženy – manažérky preferujú štýl, ktorý sa zameriava na medziľudskú dynamiku,“ vysvetľuje odborníčka na rodinné podniky.
Podľa štúdie kanadskej York University a University of Central Florida majú muži vo vedení vo všeobecnosti výraznejší sklon k autokratickému riadeniu, pričom demokratický leadership je pravdepodobnejší u žien. Ženy bývajú zároveň opatrnejšie, čo dokazuje prieskum v rámci projektu NextŽeny, ktorý realizovali advokátska kancelária Havel & Partners, spoločnosti One Family Office, RSM a VISA v spolupráci s výskumnou agentúrou Ipsos. „Celkovo 26 percentám mužov nevadí riskovať, aby dosiahli dobrý výnos, zatiaľ čo na riskantnú investíciu by pristúpili iba tri percentá žien,“ uvádza sa v správe z prieskumu. Podľa výskumu Alberta School of Business realizujú ženy v strategickom manažmente menej akvizícií a riskantných rozhodnutí než muži, hoci aj ony sa začnú správať riskantnejšie, keď sú pod tlakom a drobnohľadom.
Zaujímavý pohľad priniesla aj britská štúdia The Gender Index, ktorá sledovala a hodnotila takmer štyri a pol milióna firiem v Spojenom kráľovstve. Obrat firiem vedených ženami je podľa nej o 58 percent nižší než obrat spoločností s mužským vedením. Firmy v rukách žien zároveň získavajú len necelých 12 percent investícií, čo nezodpovedá ani ich 17-percentnému podielu na celkovom počte britských firiem. Treba však dodať, že tieto ukazovatele neodrážajú horší manažment žien, ale fakt, že ženy riadia častejšie skôr menšie spoločnosti, často v odvetviach menej atraktívnych pre investorov.
Rebríček je z roku 2022, z ktorého vychádzala aj štúdia Havel & Partners.
Zdroj: Forbes.sk
Takmer sedem z desiatich podnikajúcich Slovákov podľa Havel & Partners verí, že niekto z blízkych by v prípade nečakanej udalosti dokázal spravovať rodinný majetok, pričom len necelá tretina by zverila správu externým profesionálom. Väčšina podnikateľov teda plánuje odovzdať firmu a majetok ďalšej generácii, aby mohla pokračovať v rodinnej tradícii.
V tejto súvislosti je nutné upozorniť na iný fakt. Podľa dostupných štatistík prežije prvú generáciu len 30 percent rodinných firiem. Mnohé prevezme nový vlastník mimo rodiny, niektoré s podnikaním skončia. S prechodom na tretiu generáciu je to ešte ťažšie – len 12 percent firiem zostáva v rukách rodiny aj po tom, čo druhá generácia skončí. Zároveň len 13 percent rodinných firiem vydrží na trhu aspoň 60 rokov. Súvisí to aj s tým, že rodinné nástupníctvo je kritickým bodom v živote rodinnej firmy a jej osud sa v tomto bode neraz zvrtne úplne iným smerom.
V roku 2020 kontrolovali žeby 33 percent celkového osobného investovateľného majetku. Predpokladá sa, že do roku 2025 sa tento podiel zvýši na 35 percent. Preto platí, že naplnenie predikcie, podľa ktorej by mohlo byť časom až 65 percent majetku najväčších rodinných firiem v rukách žien, závisí aj od toho, či firma generačnú výmenu zvládne. Rolu hrá aj to, či má plán nástupníctva, či potomkovia majú záujem o prevzatie firmy a či je podnik dostatočne perspektívny a životaschopný. Celkom ľahko sa totiž môže stať, že podiel žien vo vlastníckych štruktúrach bude nižší, než naznačuje predikcia.
Stále platí, že väčšina žien sa v Európe stáva vlastníčkami firiem na základe dedenia. Pokiaľ ide o novozaložené podniky, len tretinu z nich rozbiehajú ženy. Zakladanie nových podnikov a majetkový vstup do už existujúcich firiem sú stále typickejšie pre mužov.